Försenad eller utebliven tur
Du kan få ersättning för alla resor du gjort eller tänkt göra med Dalatrafiks biljetter ombord på våra bussar. Du kan även få ersättning när du rest eller tänkt resa med Dalatrafiks biljetter på sträckor som inte körs av oss, till exempel Tåg i Bergslagen. Du får inte ersättning om vi har informerat om planerade trafikstörningar minst tre dygn i förväg.
Förseningsersättning
Om du blev försenad eller reste med en senare avgång har du rätt till prisavdrag.
Beloppet beror på hur stor förseningen blev till slutdestinationen.
- 20-39 minuter ersätts med 50 procent av vad du betalat för resan.
- 40-59 minuter ersätts med 75 procent av vad du betalat för resan.
- 60 minuter eller mer ersätts med 100 procent av vad du betalat för resan.
Ersättning för annan transport
Om du riskerar att bli minst 20 minuter försenad till ditt resmål kan du välja att resa med annan transport (exempelvis taxi eller egen bil) och få ersättning för det.
Vid ersättning för taxikostnader behövs taxameterkvitto. Högsta ersättning för resa med taxi är 1432,50 kronor per resenär.
Reser du med egen bil får du en ersättning som är 25 kronor per mil.
Maxbeloppet som betalas ut för resa med egen bil är 1432,50 kronor oavsett hur många personer som reser i bilen.
Elev som åker med skolkort samt resenär som reser med kallelse till vården har rätt att söka ersättning för egen transport. De har däremot inte rätt att få prisavdrag vid försening. Vi ersätter inte följdkostnader så som till exempel missat läkarbesök, teaterbiljetter eller förlorad arbetsinkomst.
Om du rest med en Resplusbiljett ska du ansöka om ersättning via Samtrafikens formulär för förseningsersättning: https://forseningsersattning.resplus.se/?id=267
Du kan få ersättningen utbetald på två olika sätt. Du väljer om du vill ha ersättningen som;
- Reskassa på ett resekort.
- Kontant utbetalning. Vi använder oss av Swedbanks Utbetalningssystem (SUS) för utbetalning av ersättning. För kontant utbetalning behöver vi därför personnummer, namn och adress till dig som söker ersättning.
Ansök om förseningsersättning
Här finns ett formulär där du ansöker om förseningsersättning.
Annars är du välkommen att:
- Ringa vår kundservice.
- Mejla vår kundservice.
- Skriva ett brev till Dalatrafik.
Telefon: 0771-95 95 95
Telefontid: vardagar kl 7.00-18.00
E-post: kundservice@dalatrafik.se
Adress:
Dalatrafik
Box 924
781 29 Borlänge
Senast uppdaterad: 7 juni 2023