Frågor och svar om egenavgift på faktura
Den fysiska betalningen av egenavgift i den särskilda kollektivtrafiken avskaffas. Resor som omfattas är sjukresor, färdtjänst och omsorgsresor.
Under perioden 18 oktober till 31 oktober påbörjades arbetet med att avskaffa den fysiska betalningen inom den särskilda kollektivtrafiken. Alla enstaka resor som bokas från och med 18 oktober kommer att få sin egenavgift på faktura. Alla fasta återkommande resor som är inlagda i systemet kommer att få sin egenavgift på faktura från och med 1 november.
Frågor och svar
Här är svar på vanligt förekommande frågor om fakturor på egenavgiften.
När i månaden skickas fakturan ut?
Ungefär den 10:nde varje månad. Fakturan avser föregående månads resor.
Vad har fakturan för betalningsvillkor?
Fakturan har 30 dagars betalningsvillkor. Om fakturan inte betalas i tid skickas först en betalningspåminnelse, om betalningspåminnelsen inte betalas skickas fakturan vidare till inkasso.
Vad gör jag om jag vill betala via autogiro?
Om man vill ha sina fakturor på autogiro kontaktar man sin bank eller ringer ekonomi 010-2496215 (måndag till fredag 10.00–12.00). Man behöver fylla i en blankett och skicka in den för att bli ansluten till Region Dalarnas autogiro.
Vad gör man om man vill dela upp sin faktura eller skjuta fram förfallodatumet?
Ring ekonomi:
010-2496215 (måndag till fredag 10.00–12.00)
Vad gör man om man vill att fakturorna ska skickas till en annan adress?
Om fakturan ska gå till en annan person än den som är resenär finns det två alternativ:
- Lägg till co/adress hos skatteverket (Observera att all post går då till co/ adressen)
- Den som ska ha fakturan för egenavgifter (till exempel dotter till resenär) kontaktar sin bank och anmäler detta. Dottern går in på sin internetbank och skriver in förälderns personnummer som kundnummer när hon ansöker om e-faktura hos Region Dalarna.
Senast uppdaterad: 15 november 2024