Tillgänglighet för Dalatrafik webbplats

Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda vår webb. Här beskriver vi Dalatrafiks webbplats utifrån hur vi uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Här tar vi även upp de brister vi har med tillgängligheten. Om du upptäcker brister vill vi gärna att du rapporterar dem till oss så att vi kan åtgärda dem.


Hur tillgänglig är webbplatsen?

Vi är medvetna om att delar av webbplatsen inte är helt tillgängliga.

Se avsnittet innehåll som inte är tillgängligt  för mer information.

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?

Behöver du innehåll från Dalatrafiks webbplats som inte är tillgängligt för dig? Skicka in en önskan om vad du vill ha hjälp med genom att fylla i det här formuläret. Svarstiden är normalt fem arbetsdagar.

Du kan också kontakta oss via e-post och telefon:

Rapportera brister 

Vi strävar efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Kontakta oss om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav. Vi är tacksamma för att bli uppmärksammade på eventuella brister. Meddela oss gärna genom att fylla i följande formulär.

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn om efterlevnad av lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar ditt påpekande om brister eller begäran om att få tillgång till innehåll kan du det till anmäla till Myndigheten för digital förvaltning

Teknisk information om webbplatsens brister i tillgänglighet

Den här webbplatsen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Bristerna beskrivs nedan.

E-tjänster 

Det finns flera e-tjänster och system som du når via dalatrafik.se som inte uppfyller principerna för tillgänglighet, exempelvis tillgänglig kod.

De system och e-tjänster som inte uppfyller principerna för tillgänglighet är system som vi inte själva äger eller kan ändra. På sikt kommer vi till rätta med det genom att kravställa tillgängligheten i kommande upphandlingar.

För dig med nedsatt syn, färgseende eller utan synförmåga

  • Vissa dokument och blanketter kan vara felaktigt gjorda för att fungera med uppläsande hjälpmedel. Det kan också finnas dokument där läsordning och tabbordning är felaktig. I en del dokument kan bilder och annan grafik sakna textalternativ.
  • Det kan förekomma länkar/knappar utan beskrivande länktext. En otydlig beskrivande funktion av det klickbara elementet för användare av skärmläsare.
  • Tabbfokus kan visuellt upplevas otydligt.

För dig med nedsatt kognitiv förmåga

  • Inmatningsfält kan ibland sakna förslag för inmatade fel.

Hur är webbplatsen testad?

Vi har gjort en självskattning (intern testning) av dalatrafik.se. Vi har gjort manuell kontroll samt kontroll med tillgänglighetsverktyg.

Senaste bedömningen gjordes den 3 oktober 2024.

Webbplatsen publicerades den 26 april 2021.

Redogörelsen uppdaterades senast den 4 oktober 2024.

Senast uppdaterad: 4 oktober 2024